Samarbeid og nettverk
Innleiing
I rapporten ”Digital skole hver dag -om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen” (Søby, 2005), lanser ITU-miljøet en kompleks modell, ”Det digitale kompetansehjulet”
Ein av faktorane i kompetansehjulet dreiar seg om samarbeid og nettverk. Ifølgje rapporten kan samarbeid og nettverk inkludere mange aktører, dette kan knyttast til å åpne opp skulens forhold i lokalsamfunnet. Ikkje minst handlar dette om moglegheiter for et tettare samarbeid mellom heim og skule. Digitale verktøy letter informasjonstilgangen og kommunikasjonen gjennom websider og e-post, og foreldre og foresattes rolle og samspill med skulen kan styrkes betrakteleg.
I "Dialogens vilkår i skolen med og uden mure" skrevet av Andresen B, kan vi lese om fem ulike muligheter for å anvende data og internett i pedagogisk praksis. Det omfatttar bruken av;
- e-mail, der elevane kommuniserer innbyrdes og med deres lærarar
- e-konferanser, der elevane kan plassere innlegga deira om forskjellige tema
- e-oppbevaringsmapper, der elevane kan oppbevare deira dokument og øvrige frembringelsar
- e-ninleveringsmapper, der læraren kan motta og gi tilbakemelding på elevarbeid
- e-loggbøker, der elevane kan beskrive og evaluere deira læreprosessar og lærar kan
kommentere.
Digitale mapper som for eksempel google docs er ideelt å bruke når elevane skal samarbeide og for eksempel ha eit prosjektarbeid. Her er mange moglegheiter. Elevane kan dele eit dokument der alle bidrar og skriv sin del, og dei kan jobbe med dette både heimanfrå og ilag. Google docs er knytta opp mot både blogg og picasa og en kan eventuelt lage si eiga arbeidsmappe. Blogg og arbeidsmappe er eit godt alternativ som ein kan bruke i ulike arbeidsprossesar der elevane skal loggføre det arbeidet dei har gjort. Då kan både medelevar og lærar følgje med på arbeidet som elevane gjer, og vidare vurdere og kommentere arbeidet på bloggen.
I forskjellige fag kan det også være aktuelt å samarbeide med andre klasser/grupper frå andre skular i andre land. I eit pedagogisk opplegg i for eksempel engelskfaget, kan det være aktuelt å bruke eit program som heiter http://www.qik.com/. På dette programmet kan man ta "live video" ved bruk av mobiltelefon, og deretter kan man dele filmsnuttane sine med andre. Her kan man sjå på kart i programmet sjå hvilke stad filmsnuttane blir filma. Programmet kan også brukast når elevane skal dokumentere arbeid, både for lærar og medelevar i gruppearbeid. Her kan ein og kommentere kvarandre sitt arbeid på ulike måtar.
Skule-heim samarbeid
I "Dialogens vilkår i skolen med og uden mure" av Andresen B. står det at internett kan
fungere som ei oppslagstavle der lærarar kan leggje ut årsplanar, kalendere og skjemaer til elevane og foreldra. Her beskriv han tre hovudområder på korleis ein kan styrke dialogen mellom skule og heim ved å supplere den tradisjonelle munnlige og skriftlege orientering med presentasjon og dialog via nettet;
- formidling av bilder, brev og beretningar om skulens liv
- orientering til foreldre om undervisning i de enkelte klasser
- spørsmål og kommentarar ifrå elevenes foreldre
Skule og heim kan ha daglig kontakt der dei kan legge ut beskjeder og anna informasjon. Gjennom for eksempel Pedit kan lærarar legge ut vekeplaner, halvårsplaner og årsplaner og samtidig gå inn på kvar enkelts elev si personlige side for å gi beskjeder til foreldra. Her kan og foreldre legge inn meldingar og beskjedar som gjeld barnet, eller skrive andre ting som dei eventuelt undrar på eller vil informere om.
I "Dialogens vilkår i skolen med og uden mure" av Andresen B står det og skrevet korleis og kvifor ein kan nytte digitale verktøy når lærarane skal samarbeide inbyrdes og ha kontakt med skulens omverden. Ein kan bruke digtale medier til;
- Lærere kan dele informasjon om elevar (uformelt og hurtig via mail, det er mindre flygtig enn den muntlig dialog som foregår på læraromet. Ein kan sende informasjon til vikarar om klassen, enkeltvis og klassevis, og anna informasjon om undervisning.
- Lærere kan dele informasjon om undervisning (vekeplaner, årsplaner, formidle resultat av evaluering av undervisningen, informasjon om komande prosjekt og emnearbeid, vidare erfaring)
Alt dette kan settast i system og formidlast eventuelt vidare til andre lærare i årgangsteam, avdeling eller heile skulen.
- Planlegging i lærartem
- Lærere utveksling av undervisningsforeløp
- Intern informasjon om livet i skulen
- Deling av informasjon om bruken av skulens faciliteter
- Deling av informasjon og samarbeid med lærere frå andre skular
- kontakt med forvaltninger
Lærer som jobber i team kan for eksempel opprette digitale mapper der alle i teamet kan gå inn å skrive og redigere på eit dokument som dei skal jobbe sammen om. Da er ikkje lærarteamet avhengig av å være fysisk tilstades, men kan jobbe heimanfra og på ulike tidspunkt enten ilag eller aleine.
Fleire skular samarbeide og utveksle idear og informasjon, og jobbe ilag innan forskjellig fag og alderstrinn
For at all slik samarbeid og nettverk skal kunne fungere i praksis, må også dei fem andre faktorane i kompetansehjulet fungere. Alle seks faktorane i kompetansehjulet er like vesentlige, og alle må være på plass for å sikre hjulets framdrift.
Litteraturliste
Søby, M (2005): Digital skole hver dag -om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo [Internett ] Tilgjengelig fra Utdanningsdirektoratet: http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf
Andresen B. (2003) Dialogens vilkår i skolen med og uden mure. [internett] Tilgjengelig fra: http://www.kroghsforlag.dk/PDF/Bilag%20-%20Skolen%20i%20tiden.pdf
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar